Prije točno tri stoljeća, 1723. godine, vukovarski su franjevci počeli graditi Crkvu sv. Filipa i Jakova i samostanski kompleks koji će po širini i cjelovitosti baštine postati jedan od najvrjednijih spomeničkih sklopova kontinentalne Hrvatske, ali i duhovno i identitetsko središte grada. Svježe obnovljen, Franjevački muzej je danas pravi dragulj kulturne ponude Vukovara, koji posjetiteljima osim bogatog umjetničkog blaga nudi i dramatičnu priču o njegovoj turbulentnoj povijesti.
Crkva sv. Filipa i Jakova, nadaleko prepoznatljiva u veduti suvremenog grada na Dunavu, dovršena je i prvi put blagoslovljena 1732. godine. Stoljeće i pol kasnije, 1896.-97., crkva je proširena iz jednobrodne u trobrodnu građevinu dugu 58 metara. Crkveno-samostanski kompleks u Domovinskom ratu je teško stradao; u jeku napada na Vukovar na nj je bačeno više od 3000 raznih granata i projektila, a crkva je ostala trn u oku okupatorima i nakon mirne reintegracije, kad su je naumili sravniti sa zemljom izbušivši 22 rupe za eksploziv u njenim zidovima i potpornim stupovima.
![](https://vukovar.dnevno.hr/wp-content/uploads/sites/2/2023/11/crkva5-300x169.jpg)
Destrukcijski podvig je u posljednji trenutak uspio zaustaviti američki general J. P. Klein poslavši UN-ove trupe u crkvu kako bi spriječio daljnje razaranje. Uspomene na ovu mračnu epizodu i danas su posvuda u crkvi: nerestaurirani dijelovi oltara Gospe Žalosne, križa ranjenog Isusa i rupe u stupu crkve u koju je trebao biti ubačen eksploziv podsjetnik su na silovitu mržnju koja je devedesetih bila uperena u ovu impozantnu građevinu.
Nakon obnove Franjevačkog muzeja Vukovar i otvorenja stalnog muzejskog postava, stoljetna priča o neuništivoj snazi vjere nastavlja se u mnogo pozitivnijem duhu: kompleks na Dunavu danas je jedna od ključnih točaka na mapi turističke i kulturne ponude, i to ne samo Vukovara nego i cijele
kontinentalne Hrvatske. Ambiciozna obnova kompleksa stajala je 15,5 milijuna kuna, sufinancirana je iz Europskog fonda za regionalni razvoj i Fonda za obnovu i razvoj Grada Vukovara, a proveden u suradnji Franjevačkog samostana Vukovar, Gradskog muzeja Vukovar, Turističke zajednice Grada
Vukovara te Gradom Vukovarom i Vukovarsko-srijemskom županijom.
![](https://vukovar.dnevno.hr/wp-content/uploads/sites/2/2023/11/erdut_obljetnica25-121110-300x200.jpg)
Na nekoliko etaža muzeja predstavljena je, u arhitektonski promišljenom postavu Radionice arhitekture i Vanje Ilić, bogata riznica s vrijednim umjetničkim blagom koje su vukovarski franjevci sakupljali od ranog 18. stoljeća: galerija slika starih majstora, knjižnica raritetnih knjiga, a posjetiteljima je omogućen posjet crkvi, kripti, zvoniku i klaustru, novoj knjižnici s čitaonicom te ostalim sadržajima poput vinoteke i suvenirnice uključujući i vanjski prostor u kojem se nalazi pastoralni centar sv. Bono i šetnica s predivnim pogledom na Dunav.
“Postav počinje na vanjskom ulazu ispred kojeg su postamenti za oštećena crkvena zvona i osnovne informacije koje posjetitelja uvode u priču o Muzeju. Ranije već ostakljeni trijem klaustra je izložbeni prostor postava formiranog tako da se izložba sagledava i iz vanjskog i unutarnjeg prostora. Oratorij povezan s crkvom ujedno otvara vizuru na Vodotoranj, zlatni zastor čini podlogu za eksponate koji ‘lebde’ na njemu, a tu je i riznica s kaležima i misnim ruhom te asketski oblikovana vinoteka”, ističu u muzeju koji je samo u prvog godini nakon obnove posjetilo impresivnih 35 tisuća posjetitelja.
Osobito je dojmljiva bogata kolekcija raspela u svim veličinama. Gvardijan Ivica Jagodić bio je uključen u sve faze obnove kompleksa i govori o nastanku tog dijela postava.
“Zid križeva, koji predstavlja simboliku empatije cijele Hrvatske u doba kad je Vukovar patio. Nije patio samo jedan grad, patila je cijela domovina. Sasvim spontano ljudi, iz mjesta iz kojih su nam dolazili, donosili su svoje križeve, i onda smo došli na ideju sve to spojiti u jedan zid križeva”, pojašnjava fra Ivica Jagodić suosjećanje ostatka Hrvatske s Vukovarom. Izvor i nadahnuće iznimno vrijednog sakralnog blaga vukovarskih franjevaca bio je u Euharistiji koja je vrhunac kršćanskoga života. O tome svjedoče sačuvani misali, ali i vrlo vrijedno knjižno blago, danas katalogizirano i digitalizirano.
“Sakralno blago također čine vrijedni kaleži, pokaznice i relikvijari, misno ruho i oltarne slike, koje su Vukovarce poticale na vjeru i pobožnost prema svetim osobama. Istaknutu ulogu u kulturnom i vjerskom životu imao je i jedan od zaštitnika Vukovara, sveti Bono, dokaz čega su oltar u crkvi te posebno mjesto u muzejskom postavu”, objašnjava fra Ivica Jagodić.
![](https://vukovar.dnevno.hr/wp-content/uploads/sites/2/2023/11/kripta_vukovar2-040317-300x200.jpg)
Tijekom okupacije Vukovara, franjevci su odlučili ne napuštati puk, bez obzira na sve. Htjeli su su svojom nazočnošću dati svima podršku i blagoslov. No, cijena koju su za to platili bila je visoka.
“Mnogi su franjevci nakon pada grada završili u logorima. Bili su to fra Branimir Kosec, fra Slavko Antunović, fra Ivan Mikić i fra Ante Perković. Fra Martina Ostrognaja pustili su zbog starosti, a fra Smiljan Berišić na čudesan je način s bolesnicima iz bolnice u autobusu uspio izaći iz Vukovara. Branimira, Ivana i Antu pustili su iz logora u prosincu 1991., a Slavka tek 16. siječnja 1992. godine”, govori fra Ivica.
Možda i najvažnije poglavlje u novijoj povijesti franjevačkog kompleksa ispisao je fra Marko Kurolt svojim hrabrim pothvatom spašavanja umjetničkog blaga koje je danas izloženo u muzeju. U prosincu 1991. godine njegovim su zalaganjem vrijedne umjetnine i bogata knjiška građa iznesene iz Vukovara i smještene u Franjevački samostan u Zemunu. Fra Ivica Jagodić objašnjava kako mu je to pošlo za rukom 12. prosinca 1991. godine.
“Fra Marko je bio izrazito vješt u komunikaciji, vrlo snalažljiv i mudar. Koliko god netko bio neprijatelj, on je njega učinio svojim prijateljem. Znao je u takvim situacijama predstaviti što je najbolje za čovjeka. Uvjerio je generala i vojnike da će ovim činom napraviti životno djelo jer se u tim knjigama i ostalim umjetninama nalazila povijest od nekoliko stoljeća. Čak ih je i nakon te akcije “natjerao” da se pomole s njim. To sve govori o njegovoj moćnoj osobnosti”, risjeća se fra Ivica Jagodić kako je spašena povijest Vukovara.
![](https://vukovar.dnevno.hr/wp-content/uploads/sites/2/2023/11/bozanic_vukovar9-290413-300x200.jpg)
Nakon opetovanog apeliranja na izvjesnog generala JNA da mu dopusti da iz gotovo potpuno uništenog samostana spasi što se spasiti da, fra Marko Kurolt dobio je na raspolaganje nekoliko vozila i vojnika koji su mu pomogli ugurati u njih sve što se moglo. Dio spašene građe pohranjen je u franjevački samostan u Zemunu, a dio je premješten u Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture u Novom Sadu. Na kraju je, nakon rata, a zatim 2004. godine, sporazumom između Hrvatske i Srbije, u Vukovar vraćen i preostali vrijedni inventar. U realizaciji ovog sporazuma glavnu je ulogu vodila Branka Šulc iz Ministarstva kulture RH, nakon čega je posao sustavnog prikupljanja, valorizacije, čuvanja i prezentacije muzejske građe preuzeo Gradski muzej Vukovar i gospođa Vilma Vidović, dok su se u postavljanju muzejske koncepcije istaknuli Ruža Marić i Zoran Leskovac.
Zanimljiv dio postava predstavlja samostanska riznica s vrijednom zbirkom liturgijskog posuđa i relikvija od kojih neke datiraju iz 16. stoljeća, poput kaleža koji su ujedno vrijedne rukotvorine poznatih majstora iz Venecije, Rima, Beča… Tu je i galerija slika poznatih slikara iz proteklih nekoliko stoljeća, a na kraju i samostanska knjižnica, u kojoj je smješteno oko 14.000 naslova, spašenih zahvaljujući fra Marku Kurlotu. Knjižnica pripada i među najvrednije stare knjižnice u Hrvatskoj. Većina knjiga restaurirana je i zaštićena staklom, tu valja izdvojiti radove poput vrijednih inkunabula, rijetke knjige pisane do 1600. te knjige poznatih hrvatskih pisaca iz vremena do 1850. godine.
![](https://vukovar.dnevno.hr/wp-content/uploads/sites/2/2023/11/franjevacki_muzej7-030519-300x188.jpg)
Impresivan je pogled s vidikovca koji se nalazi u tornju crkve, dok u večernjim satima posebno do izražaja dolazi novopostavljeni osvjetljeni kenotaf (popis vukovarskih žrtava) u samostanskom dvorištu.
Približavanje najnovijeg vukovarskog muzeja publici nastavilo se zimus kroz program Noći muzeja. Neobična je spoznaja da je prostor kripte ispod crkve sv. Filipa i Jakova, kojim posjetitelji danas mogu slobodno prolaziti i kulturno se (i duhovno) uzdizati, za vrijeme okupacije Vukovara bilo podzemno
sklonište u kojem su se skrivali franjevci i časne sestre.
– Građani danas mogu slobodno se prošetati svim hodnicima, pa čak i popeti se na vrh tornja crkve, odnosno vidikovac, odakle se prostire prekrasan pogled na Vukovar – priča fra Ivica, čije su zasluge u projektu integracije kulturne i povijesne baštine franjevačkog kompleksa u turističku ponudu grada
Vukovara goleme. U rujnu mu je, pred odlazak u drugu župu, na tome odao zahvalnost i gradonačelnik Penava, ugostivši ga na svečanom primanju u poglavarstvu.