Vukovar, iako još uvijek obavijen velom ratnih stradanja, pokušava se što je više moguće, posvetiti razvoju turizma.

Glavni motiv turističkih dolazaka i dalje je primarno, naravno, memorijalni turizam, no u posljednje vrijeme Vukovar postaje prepoznatljiv i po drugim turističkim proizvodima i sadržajima te zauzima značajno mjesto na turističkoj karti kontinentalnog turizma, govore nam iz Turističke zajednice grada Vukovara.

“Volimo reći da je Vukovar vjekovni hrvatski grad na Dunavu s bogatom poviješću, kulturom i tradicijom, a memorijalni dio je važan, ako ne i najvažniji dio te povijesti”, ističu.

“Naša nastojanja idu u smjeru pozitivne i optimistične turističke slike Vukovara“, dodaju.

Dakako, ovaj je grad već brendiran na jedan način i to, nažalost, onaj koji nerijetko uključuje riječi kao što su “rat” i “stradavanje”.

Photo: Grgur Zucko/PIXSELL

“Vukovar je sam po sebi svojevrstan brend, i već samim proživljenim u recentnoj povijesti, na neki se način u startu razlikuje od drugih odredišta. Interes za posjet Vukovaru, organizaciju susreta svih vrsta – od kongresa, konferencija, studijskih putovanja, sportskih natjecanja itd. je velik, gosti se iznenade ponudom, uređenošću, ljubaznošću, gostoljubivošću i nadasve optimizmom na koji naiđu”, pričaju nam drugu stranu iz turističke zajednice.

“Činjenica jest da je predodžba o Vukovaru i dalje usko vezana za rat i ratna razaranja i stradanja, no neka ta predodžba, ovdje na licu mjesta, bude demantirana”, ističu.

“Uvijek je teško mijenjati nešto što je uvriježeno i to je, naravno, dugoročan proces koji iziskuje kontinuiran rad i suradnju svih dionika u destinaciji. Vukovar jest Grad heroj i Mjesto posebnog pijeteta i to nikako ne treba mijenjati. No, jasno je da se vukovarski turizam razvija i u drugim smjerovima. Vukovar postaje i središte hrvatske street art umjetnosti, jedna velika galerija na otvorenom. Naime, kroz projekt VukovArt – Luka umjetnosti, Vukovar je dobio novo ruho i svrstao se na kartu urbanih suvremenih gradova. Oslikani pločnici i murali na pročeljima zgrada predstavljaju atrakciju za brojne turiste. Naša nastojanja idu upravo u smjeru mijenjanja imidža, stvaranja jedne nove pozitivne slike grada koji će znati odgovoriti na nove trendove i sve zahtjevnije tržište”, znakovito će.

Foto: TZG Vukovar

U turističkoj ponudi Vukovara značajno mjesto zauzima kulturno-povijesna baština, prirodne atrakcije, aktivni turizam, gastronomija, vinska priča te Vukovarski nokturno kao mozaik sjećanja. Uz vrhunske i nagrađivane muzeje: Gradski muzej Vukovar i Muzej vučedolske kulture, tu je i novo otvoreni Franjevački muzej Vukovar u Franjevačkom samostanu sv. Filipa i Jakova, kao i Rodna kuća prvog hrvatskog nobelovca, dr. Lavoslava Ružičke, o čijem životu i djelu posjetitelji mogu saznati iz prve ruke – putem holograma.

Osim toga, destinacija Vukovar-Vučedol-Ilok nacionalni je pobjednik izbora za Europsku destinaciju izvrsnosti za 2016./2017. (tzv. EDEN destinacija) na temu kulturnog turizma kao još nedovoljno otkriveni dragulj hrvatskog Podunavlja.

Vukovar je dio Međunarodne dunavske biciklističke rute EuroVelo 6, pa je i to jedan od razloga posjeta ovom kraju, prije svega za cikloturiste, ali i ljubitelje prirode i aktivnog odmora, jer Dunav pruža neslućene mogućnosti.

Foto: TZ Vukovar

Ljeti je tu Vukovarska ada i uživanje na dunavskim valovima, bilo na autohtonim čamcima, tzv. čikljama, brodicama ili ploveći Dunavom panoramskim turističkim brodom.

“Uz sve nabrojano, ne može se ne spomenuti i gastronomija po kojoj je ovaj dio Hrvatske poznat: ovdje se oduvijek kuhalo s puno strasti, svega uvijek mora biti u izobilju, a Vukovar nudi najbolje od srijemske i slavonske kuhinje, začinjene s puno ljubavi. U tom obilju fine i friške hrane nekoliko specijaliteta nikako se ne smije propustiti, a nalaze na jelovnicima svih restorana u gradu i okolici: od ribljih do mesnih specijaliteta, slastica i dobre kapljice iz srijemskog vinogorja”, rekli su nam iz turističke zajednice.

“Posjet mjestima stradanja Vukovara objedinjen pod nazivom Vukovarski nokturno, uvijek će ostati neizostavan dio turističke ponude Vukovara, bilo da je primarni razlog dolaska taj ili neki drugi. Jer, Vukovar jednostavno ima svoje mjesto u srcima ljudi, a o čemu svjedočimo iz dana u dan”, naglašavaju.

Foto: TZ Vukovar

Shodno rečenom, Vukovar posjećuju osobe svih profila. Učeničke ekskurzije dio su obaveznog školskog programa; oko 40.000 gostiju s međunarodnih riječnih kruzera na preko 350 kruzera godišnje posjeti Vukovar. Riječ je o gostima treće životne dobi, a između njih i učenika 8. razreda su posjetitelji svih uzrasta, interesa i zanimanja. S obzirom na arheološki lokalitet Vučedol gosti su nam dakako i arheolozi i znanstvenici, studenti ali i ljubitelji prapovijest i arheologije.

Zanimljivo je i kako upravo ove potonje privlači i jedinstven muzej u svijetu, koji je posvećen samo jednoj prapovijesnoj kulturi, a to je Muzej vučedolske kulture, otvoren 30. lipnja 2015. godine.

“Vrhunski je to arheološki, muzeološki i arhitektonski projekt koji u svom muzejskom postavu prezentira kulturni fenomen jedne civilizacije kroz njezin svakodnevni život, ali i duhovna, intelektualna i revolucionarna tehnološka dostignuća. Tako ovdje možete vidjeti prvi indoeuropski kalendar Orion koji je utemeljen na promatranju zimskog neba, saznati da su Vučedolci po mnogočemu bili prvi – proizveli prvu broncu na svijetu i prvu pilu u Europi, da su imali bogatu gastronomiju, proizvodili pivo, ali i ostali zapamćeni kao vrsni keramičari”, tvrde.

Foto: TZ Vukovar

Iza njih su ostale predivne ukrašene keramičke posude, od kojih je najpoznatija vučedolska golubica koja višestrukim porukama, sadržajima i značenjem prelazi granice, ne samo Vukovara, nego i Hrvatske. Vučedolska golubica postala je prepoznatljiv simbol grada Vukovara.

No, Vukovar i Vukovarci neprestano dopunjavaju turističku ponudu stoga je dodatni trud uvijek rado podržan. Iz turističke zajednice otkrili su nam što još ima potencijal.

“Nužno je kontinuirano osmišljavati i obogaćivati turističku ponudu, pratiti trendove i prilagođavati se istima. Potrebno je djelovati i poticati podizanje kvalitete ponude u svim segmentima. U projektima koji su pred nama, a prije svega rekonstrukcijom Vukovarskog vodotornja, izgradnjom Arheološkog parka Vučedol i turističkom revitalizacijom Park šume Adica, Vukovar će dobiti nove i drugačije sadržaje i atrakcije koje će privući i nove goste, a to su prije svega mladi i obitelji s djecom, avanturisti”, govore nam.

Vukovarska ponuda uključuje i 43 smještajna objekta, s preko 1000 ležajeva. Od toga je jedan hotel, tri hostela, ostalo su privatni smještaji. No, ono što Vukovaru nedostaje, to su dodatni hotelski smještaji te kamp i kamp odmorište, no i taj će se nedostatak riješiti u sklopu projekta turističke revitalizacije Park šume Adica gdje je, između ostalog, predviđena izgradnja kampa sa svim pratećim sadržajima.

“Dodatni hotelski kapaciteti privukli bi i nove i drugačije goste u Vukovar te omogućili razvoj novih oblika turizma, poput kongresnog turizma”, zaključuju.

Foto: TZ Vukovar

Ipak, nerijetko se dogodi da ovakvi gradovi kriju prava mala iskustvena bogatstva u svojim granicama, no za njih većina ljudi nikada ne sazna. Tomu su najviše kriva mala financijska sredstva.

“Promotivne aktivnosti iziskuju značajna sredstava, a male turističke zajednice jednostavno takva sredstva nemaju. Tu je nužna i posebna pozornost i podrška viših razina sustava. Zbog cjelokupne situacije uzrokovane koronavirusom, i kod nas se, naravno, turistička aktivnost malo usporila, no projekti koji će značiti novu turističku ponudu i privući nove goste nisu stali u svojoj realizaciji”, navodi.

Riječ je, dakako, o rekonstrukciji Vukovarskog vodotornja koja će uključivati i atraktivan vidikovac na njegovom vrhu. Tu je i Arheološki park koji će nuditi sadržaje poput planetarija, restorana, istraživačkog centra. Rekonstruirat će se i vučedolsko selo te revitalizirati Park šuma Adica u kojoj će se izgraditi adrenalinski park, kamp, bungalovi te posebno ambijentalno osvjetljenje šume. Time će se dodatno učvrstiti pozicija Vukovara kao top destinacije kontinentalnog turizma.

“Sukladno Strateškim smjernicama razvoja turizma grada Vukovara 2016.-2020. godine, kao glavni stupovi razvoja turizma u Vukovaru prepoznati su kulturni i memorijalni turizam, Dunav i njegova obala. U tom smjeru se onda i razvijaju sve inicijative i projekti koji su u tijeku ili u planu realizacije”, zaključuju.

Foto: TZ Vukovar

Podijeli