Prošlo je više od četiri godine otkako je Marina Sekulić došla na čelo vukovarske Turističke zajednice. U tom razdoblju promijenilo se puno toga. Vukovar je od grada slučaja postao nezaobilazna turistička destinacija za svakoga tko posjeti istočnu Slavoniju, a Vodotoranj je od simbola otpora postao turistička atrakcija koju je od otvorenja posjetilo 165 tisuća ljudi.

Vodećom osobom turizma u Vukovaru postala je 2018. godine, a do tada je bila pročelnicom gradskog Upravnog odjela za turizam i kulturu.

Kako ste se odlučili doći živjeti u Vukovar, što Vas je privuklo životu u tom gradu?

“Suprug je iz Vukovara, upoznali smo se u Njemačkoj gdje sam ja živjela a on je došao kao prognanik. Jedno vrijeme smo živjeli u Zagrebu gdje sam završila studij, a onda je nekako došlo vrijeme za njegov povratak, i moj dolazak s njim i naša dva sina u njegov rodni Vukovar. Pustila sam da me vodi srce, kao i do tada, i to se pokazalo kao pravi izbor. Ništa ne bih mijenjala.”

Koliko se Vukovar promijenio otkako ste se doselili sa suprugom?

“Vukovar se jako promijenio, naravno na bolje! Gore od onoga što je prošao devedesetih nije niti moglo biti. Gledajući samo vanjsku manifestaciju vizure grada, ona je neusporediva, jer Grad je polako vratio svoj prijašnji sjaj i čak u mnogim stvarima otišao naprijed i, usudila bih se reći, ispred mnogih drugih gradova koji nisu dijelili njegovu sudbinu. Ono što gradu najviše nedostaje su ljudi koji se nisu vratili i gradili svoju budućnost ovdje. Razumijem da bi mnogima povratak u grad koji nije više onaj grad koji su protiv svoje volje napustili, bio nepodnošljiv, možda je nama, koji nismo proživjeli ratne strahote Vukovara i koji ga ne pamtimo od ranije, bilo ipak jednostavnije prihvatiti život u ovom novom Vukovaru i, kako Siniša Glavašević kaže, smoći snage uložiti je u budućnost ovoga grada.”

Foto: TZ Vukovar

Većina smještajnih objekata je visoke kategorije

Vukovar sve više postaje turistička perjanica istočne Slavonije. Odakle dolaze gosti u Vukovar?

“Domaći gosti dolaze iz svih dijelova Hrvatske, i možemo reći da smo u pandemijskim godinama zabilježili znatan rast gostiju koji su po prvi puta posjetili ovaj dio Hrvatske uopće. I vrlo su se ugodno iznenadili i dobili zapravo puno više od očekivanog.

Strukturu gostiju trenutno čine 70 posto domaći gosti, 30 posto strani gosti iz zemalja u okruženju, slijede Nijemci, Slovenci, Austrijanci, Talijani, Poljaci. U ove podatke se na ubrajaju strani turisti koji Vukovar posjećuju na međunarodnim riječnim kruzerima kojih je do početka listopada bilo 25.325 na 261 brodu koji je uplovio u vukovarsku luku, ujedno i najveću riječnu luku u Hrvatskoj.

Već nekoliko godina unatrag, izuzmemo li dvije COVID godine, od ukupnog broja noćenja u cijeloj županiji, 50 posto svih noćenja se realizira u Vukovaru. Što se tiče podataka za Vukovar možemo zaista biti zadovoljni, 2018. i 2019. godina bile su rekordne, a do konca listopada 2022. smo na razini predpandemijske 2019. godine što se tiče broja noćenja turista.

U odnosu na 2021. godinu bilježimo znatno povećanje od 222 posto u dolascima i 132 posto u noćenjima s obzirom da su nam se ove godine u travnju vratile i školske ekskurzije osmih razreda koji Vukovar posjećuju u sklopu nastave iz povijesti.

Najčešće su to dvodnevni posjeti, ali Vukovar ima velik broj jednodnevnih izleta koji uglavnom u organiziranim dolasku posjećuju mjesta sjećanja ili je riječ o hodočasničkim grupama. Prije pandemije koronavirusa oko 100.000 posjetitelja godišnje u prosjeku je posjetilo najznačajnija memorijalna mjesta, a samo je Vukovarski vodotoranj od svog otvorenja u listopadu 2020. godine pa do rujna ove godine posjetilo gotovo 165.000 posjetitelja.”

Kao grad koji se sve više okreće turizmu, kakva je situacija sa smještajnim kapacitetima u Vukovaru?

“U Vukovaru danas imamo 56 objekata za pružanje usluga smještaja s 1.052 ležaja. Od toga je jedan hotel s 87 ležaja, ostale smještajne jedinice su u privatnim smještajima, hostelima, studentskom i učeničkom domu. Samo je ove godine otvoreno šest novih privatnih smještaja, od toga tri kuće za odmor, što opet govori o tome da Vukovar može odgovoriti na potražnju, s obzirom da u posljednje dvije godine postoji znatna potražnja za kućama za odmor. Većina smještajnih objekata je visoke kategorije, u opremanju iznajmljivači nastoje pratiti suvremene trendove i ponuditi ne samo smještaj nego i doživljaj i promovirati destinaciju. U tim nastojanjima Turistička zajednica kroz projekt integralnog upravljanja kvalitetom u destinaciji nastoji promovirati i educirati između ostalog i iznajmljivače, umrežiti ih i poticati na izvrsnost kako bi gostu ponudili visoku kvalitetu proizvoda i usluge.”

Najviše gostiju dolazi zbog Domovinskog rata

Na čelu ste TZ zadnje četiri godine. Kako vidite turizam u Vukovaru u sljedećih pet godina?

“Uz memorijalni turizam koji je i dalje jedan od glavnih motiva dolaska u Vukovar, nastojimo već neko vrijeme kroz razne aktivnosti, projekte, izgradnju posjetiteljske i interpretacijske infrastrukture akcent staviti na razvoj barem dva turistička proizvoda, a to je razvoj kulturnog turizma i turistifikaciju rijeke Dunav. Neizmjerna je kulturno-povijesna baština Vukovara koja se najviše reflektira kroz prapovijesni arheološki lokalitet Vučedol, baroknu jezgru i dvorac Eltz, jedno od najimpozantnijih barokno-klasicističkih zdanja u ovom dijelu Hrvatske. Gradovi na rijekama imaju svoj poseban šarm, Vukovarci su uvijek živjeli sa i na svojim rijekama, a vožnja po rijekama je prema istraživanjima jedan od glavnih razloga zašto bi Hrvati posjetili Slavoniju i Vukovar. Uz Dunav prolazi međunarodna biciklistička ruta Eurovelo 6 koja ide od Atlantika do Crnog mora, i koja je u Vukovaru propisno označena te su velikim dijelom izgrađene i staze i popratna infrastruktura. Velik turistički potencijal Vukovara leži i u razvoju sportskog turizma s obzirom na iznimnu i suvremenu sportsku infrastrukturu kojom raspolažemo, prije svega na postojanje zatvorenog olimpijskog bazena, jedinog u ovom dijelu Hrvatske. Uz neizostavnu eno i gastroponudu u budućnosti ćemo nastaviti zajedno sa svim razinama upravljanja dodatno razvijati ove proizvode i stvarati pretpostavke za njihovu potpunu integraciju u turističku ponudu.”

Foto: TZ Vukovar

 

Kakva je situacija danas, zbog čega turisti najviše posjećuju grad na Dunavu?

Uvijek volimo reći da je Vukovar grad s bogatom poviješću, kulturom i tradicijom, ali gosti ipak najčešće dolaze zbog uloge koju je Vukovar odigrao u Domovinskom ratu i karizme koja ga prati. Memorijalni turizam je najčešće glavni motiv dolaska, ali osim Vukovarskog nokturna, kako smo brendirali tužnu priču Vukovara, gosti često posjete i lokacije kulturnih i prirodnih atrakcija.

“U protekle 23 godine rada Turističke zajednice, osmišljene su brojne manifestacije, one su jako dobro prihvaćene i posjećene, za pojedine smo dobili i nagrade i to nam je najveći motiv za naprijed, ali i zadovoljni sudionici manifestacija i gosti.

Najznačajnije su Festival nematerijalne kulturne baštine, turističkih manifestacija, atrakcija i destinacija Svi zaJedno hrvatsko naj koji se održava u svibnju u okviru obilježavanja Dana grada Vukovara, DunavFest povodom Međunarodnog dana Dunava koncem lipnja, već 16 godina održava se Vukovar film festival početkom srpnja, 15. godina organiziramo jesenski Vukovarski etno sajam i nezaobilazan Advent u Vukovaru koji organiziramo u čarobnom okruženju dvorca Eltz.”

Vukovar na gastro karti Hrvatske

Vukovarska-srijemska županija je poljoprivredni kraj, poznat po dobrim vinima, riječnoj ribi, poljoprivrednim proizvodima. Današnji turisti sve više troše na gastronomske delicije. Što je to što privlači goste u vukovarskim restoranima?

“Za kuhinju vukovarskog kraja možemo reći da je prava simfonija okusa koji se suptilno isprepliću, prožimaju i nadopunjuju. Ovo je podneblje koje nadahnjuje – suglasje riječnih vodotoka i okolne flore pružaju mogućnost izbora od mesa do ribe, od kulena, kulenove seke, švargla i čvaraka, slanine i šunke, preko čobanca, vinskog gulaša do raznih specijaliteta od divljači, a sve začinjeno mirisnim vinima srijemskoga vinogorja. Maštovitost i ljubav najvažniji su začini i možda je tajna baš u tome da ovdašnji stanovnici sve što rade, rade srcem. I kao što je široka duša ovdašnjih stanovnika, tako je izdašna i raskošna njihova kuhinja. Ne preostaje vam ništa drugo, nego da nas posjetite i sami se u to uvjerite!”

Foto: TZ Vukovar

Jesu li Hrvati prestali povezivati Vukovar isključivo s ratom?
“Normalno je da je to još uvijek prva asocijacija na spomen imena grada Vukovara, ali percepcija se polako ipak mijenja, osobito nakon posjeta i obilaska grada u pratnji vodiča, jer se gostima ponudi puno više od onog što su inicijalno očekivali da će doživjeti u Vukovaru. U proteklim godinama uložena su znatna sredstava i velik trud u interpretaciju i prezentaciju osobito kulturne baštine grada, prije svega mislim na izgradnju naših brojnim nagradama ovjenčanih muzeja. Destinacija Vukovar-Vučedol-Ilok je ujedno i nacionalni EDEN pobjednik (Europska destinacija izvrsnosti) za 2016./2017. upravno na temu kulturnog turizma. A u tijeku su i nova infrastrukturna ulaganja, od turističke valorizacije Park šume Adica, kontinuirane izgradnje biciklističkih staza koja će unaprijediti cikloturizam, sportskih objekata i terena do izgradnje Arheološkog parka Vučedol koji je u tijeku i koji će zasigurno biti jedan od dragulja turističke ponude ne samo Vukovara nego i ovog dijela Hrvatske.”

Kako gosti dolaze u Vukovar, je li to cestom, rijekom ili preko aerodroma u Osijeku?

“Domaći gosti najčešće dolaze cestom automobilom ili autobusom, a stranci riječnim putem Dunavom na kruzerima. Vrlo je malo gostiju koji nas posjećuju preko zračne luke Osijek, i smatram da je upravo razvoj i ulaganje u ovu zračnu luku, a imajući u vidu navike suvremenih putnika, jedan od velikih potencijala, zapravo i pretpostavka kako bi se unaprijedila dostupnost naše destinacije. Isto tako, imajući u vidu današnje trendove, iznimno je važno uložiti u željeznice kao održiv način prijevoza kojim se onda pak mogu povezati i druga prijevozna sredstva i unaprijediti mobilnosti putnika.”

Hrvatska i njezin turizam su se tek nedavno počeli oporavljati od pandemije. Kako je COVID utjecao na turizam i je li Vukovar oporavio od posljedica te dvije teške godine?

Pandemija je znatno utjecala na turizam, kao i na sve segmente, svuda u svijetu, mi nismo iznimka. No ipak, posebno nam je drago što poduzetni duh naših ljudi ipak nije zamro, niti stagnirao, već je i u 2020. i 2021. godini otvoreno 14 novih smještajnih objekata i jedan novi restoran. Isto tako, zabilježili smo posjete gostiju iz Hrvatske koji su po prvi puta ciljano uopće došli u ovaj dio Hrvatske, u posjet Vukovaru i Slavoniji i ostali oduševljeni boravkom, u svakom smislu. Tako da možemo zapravo i zaključiti da je restrikcija putovanja i napuštanje države uslijed korona krize zapravo dovela do toga da su Hrvati otkrili Hrvatsku – i bili pozitivno iznenađeni svojim otkrićima.

Kući se vraćaju s Vučodelskom golubicom

Prošlo je 20 godina otkako su u Vukovar pristala prva dva kruzera. Kako danas izgleda sezona kruzinga na Dunavu?

“Ove godine je najavljeno 339 pristajanja u vukovarsku luku. Sezona kruzinga počinje u ožujku i traje do konca studenoga, a u Vukovar pristane daleko najviše riječnih kruzera u Hrvatskoj. 2019. godine pristao je 351 brod s gotovo 50.000 putnika. Putnici su većim Amerikanci, Nijemci. Ove ćemo godine biti vrlo blizu ovoj brojci, a da vodostaj Dunava ovo ljetno nije bio iznimno nizak, zasigurno bismo i taj broj premašili. Posjetitelji s kruzera borave ovdje na jednodnevnom izletu gdje u Vukovaru imaju organizirane obilaske barokne gradske jezgre, Gradskog muzeja Vukovar, Muzeja vučedolske kulture, dok pojedini gosti izabiru i posjet mjestima sjećanja. Isto tako, u pojedinim programima se nudi i posjet zadruzi Vrhunsko vukovarsko gdje gosti u ugodnom ambijentu mogu degustirati domaće proizvode, ali i kupiti neki od proizvoda koje Zadruga u svojoj trgovini nudi.”

S čime se stranci vraćaju kući, koji su najpoznatiji vukovarski suveniri?

“Magneti sa simbolima Vukovara su vrlo često jedan od prvih izbora, jer zauzimaju malo prostora osobito ako je riječ o strancima koji putuju na više destinacija. Rado odabiru i manja parkiranja domaćih gastro i eno proizvoda. Domaći gosti odabiru prepoznatljive suvenire Vukovara, kao što je Vučedolska golubica, Vukovarski vodotoranj i uporabne suvenire s motivima istih. Vrlo često vole ponijeti i gastro suvenire, kao što su vino, likeri, med ili kulen, koje potom kod kuće rado kušaju s prijateljima i rodbinom i podijele uspomene s putovanja.”

Što biste poželjeli Vukovaru njegovom turizmu u budućnosti?

“Kad smo počeli s radom, u razrušenom gradu, bez ičega, ikakve infrastrukture, želja i cilj su nam bili da postanemo poželjna turistička destinacija. Taj cilj smo ostvarili za 23 godine i ove godine smo, na nedavno održanim Danima hrvatskog turizma dobili priznanje kao jedan od finalista za najuspješniju kontinentalnu destinaciju gradskog turizma. To je veliko priznanje za uloženi trud, napor i ljubav, ali i obvezuje nas da nastavimo tim putem istim tempom. Stoga ćemo nastaviti razvijati održivi turizam u Vukovaru, kao destinaciji i središtu hrvatskog Podunavlja, u suglasju s tradicijom i baštinom kako bi turizam postao poželjan generator održivog gospodarskog rasta Vukovara.”

Podijeli