“Kontinentalni turizam dio je ukupne hrvatske turističke slike i potrebne su konkretne mjere za njegov razvoj kojima će se potaknuti investicije u turizmu…”

Ove riječi su najbolji uvod u razgovor s Rujanom Bušić Srpak, direktoricom Turističke zajednice Vukovarsko-srijemske županije.

Bušić Srpak nam je u kratkim crtama opisala turistički potencijal ovog područja, prisjetila se početaka svojeg djelovanja na ovom turističkom području te izdvojila neke od lokaliteta koje bi svatko trebao posjetiti.

Godinama ste na funkciji direktorice TZ Vukovarsko-srijemske županije. Što se promijenilo od trenutka kada ste došli na tu funkciju do sada?

Promijenilo se gotovo sve. Jedino što je ostalo isto je upornost. Kada sam započela rad u Turističkoj zajednici Vukovarsko – srijemske županije Vukovar je bio bolna ruševina, Ilok zapušten, Vinkovci iscrpljeni, Županja na rubu, a srijemski, najbogatiji dio županije, bio je potpuno pust. Pustiji nego što danas često mnogi ističu. U mojoj županiji napravljen je ogroman posao, realno, Hrvatska je iz temelja opet izgradila grad. Mislim da bismo se toga svi češće trebali prisjetiti i čestitati jedni drugima jer jedni bez drugih to ne bismo napravili. Bez ijednog od nas koji ovdje živimo i onih koji ovaj kraj poštuju. 1999. godine govoriti o turizmu u takvim okolnostima bila je koliko hrabrost, toliko i ludost. Bilo je puno većih i važnijih poslova, kako u mojoj županiji tako i u turizmu u ostatku Hrvatske. No, turizam je taj koji bi trebao u prostoru prepoznati, vrednovati i razvijati najbolje. A najbolje, i tada i sada, vidim svuda oko sebe. Turizam je ambasador vrednote i ljepote nekog prostora. Odgovornost spram resursa o kojima komuniciramo moramo imati bez obzira na to u kojem stanju je taj resurs. Srušen ili obnovljen, živ ili mrtav, ali mi smo ti koji ga moramo cijeniti i pružiti najbolje moguće.

Koje se sve turističke atrakcije mogu naći na području županije?

Atrakcija doista ne nedostaje, od materijalnih do nematerijalnih. Dva obnovljena dvorca, dvorac Eltz i Odescalchi, Muzej vučedolske kulture, seoska domaćinstva, enogastronomija, manifestacije koje predstavljaju identitet mjesta u kojem se održavaju, moćna priroda od Dunava do Spačve i ono najvrijednije – toplina. Govorim o toplini koju zajedno stvaraju prostor i ljudi i koja se ovdje još uvijek može doživjeti. Svijet obiluje atrakcijama, resortima, brojne destinacije s pravom se diče velikim ulaganjima, no mislim da današnji putnici traže autentičnost, iskrenost i identitet. Turizma bez privatnog i javnog ulaganja nema, to je sasvim jasno, no isto tako ulaganje bez autentičnosti neće donijeti željeni rezultat, pogotovo ne dugoročno. Autentičnost je „uvjet bez kojeg se ne može“ bilo gdje, a naši posjetitelji autentičnost ovdje očekuju i radi nje i dolaze. Autentičnost nazvati atrakcijom je možda neobično na više načina, no autentičnost je doista naša ključna atrakcija prožeta cijelom destinacijom, svakom lokacijom i ponudom.

Foto: Borna Subota

Koji su se sve turistički proizvodi razvili u posljednjih nekoliko godina?

Tradicionalno, mi smo bili kraj koji se posjećivao radi sadržaja ruralnih prostora i velikih folklornih manifestacija. Unazad nekoliko godina značajno je razvijen proizvod riječnih kružnih putovanja, ali i vožnja manjim rijekama te tematska kulturno, povijesna i enogastro putovanja i cikloturizam. Naš kraj se posjećuje radi kombinacije proizvoda, a kao motiv dolaska ističu se povijesni turizam, boravak u prirodi te enogastronomija, a sve češći motiv su i događanja. Zvuči jednostavno, no u svakom od navedenih turističkih proizvoda realizirana su značajna privatna i javna ulaganja za koja se unaprijed znalo da neće donijeti ni brzu ni veliku zaradu. Ulaganja u razvoj svakog proizvoda podrazumijevaju obnovu, uređenje, edukaciju, promociju i vrijeme, a da bismo danas mogli reći – da, mi imamo enogastro proizvod, da, možete se voziti Dunavom i Bosutom, da, možete spavati u hotelu s 4*, da, možete jesti u restoranu s Michelinovom preporukom i da – nalazite se u turističkoj destinaciji Srijem i Slavonija.

Hoće li se u Vukovaru razvijati povijesni turizam?

Vukovar je izgradio noviju hrvatsku povijest i ona je dio svih nas. Svi je živimo u miru i slobodi, svoji na svome. Rat je bolni dio te povijesti, ali težnja za slobodom i samostalnošću je povijesna hrvatska činjenica koja se ostvarila i u Vukovaru i ratom. Ponosna sam što su sva mjesta stradanja u Vukovaru obnovljena i prezentirana upravo na takav način. Naš zadatak je razvijati kvalitetu usluge u cijeloj destinaciji, turističku infrastrukturu, kreirati dodatne sadržaje i osigurati kvalitetan i ispunjen boravak gostu koji će zadovoljan otići, ispričati ga drugima i željeti se vratiti.

Poznati ste kao jedna od najprofesionalnijih direktorica turističkih zajednica. Što vas vodi u radu?

Poštovanje, ljubav i odgovornost.

Kakvi su planovi za budućnost turizma i gastronomije na području županije i što će se još učiniti kako bi se privukli turisti?

Prvi i kontinuiran plan je ulaganje u kvalitetu sadržaja, usluge i destinacije. Proizvodi koje nudimo moraju održati razinu kvalitete jer je to jedini jamac razvoja, a u ova izazovna vremena pokazalo se i opstanka. Ulaganje u infrastrukturu nužno je za ozbiljniji iskorak u turističkom prometu, a odnosi se i na privatna i javna ulaganja, od cesta i staza do otvaranja novih atrakcija i smještaja. Za ozbiljnija ulaganja i pomake u turističkim rezultatima, potrebno je utvrditi prioritete turizma u kontinentalnoj Hrvatskoj uopće te poticajnim mjerama za rad i ulaganje motivirati i olakšati poslovanje turističkih subjekata.

Ono što godinama nedostaje i što također značajno usporava rast turističkog prometa je izostanak učinkovitih mjera za organizirani turistički promet. Od ukupnog broja naših gostiju 80% su individualni i 80% su domaći. Oba ova podatka nam jasno govore gdje je prostor za rast.

Za taj rast nužno je već spomenuto definiranje prioriteta i mjera koje će ih učinkovito ostvariti. Nije da nam to već jednom u Hrvatskoj nije uspjelo, i u gora vremena. Iz pozicija na kojima smo sada teško ćemo ostvariti značajniji iskorak sami.

Kad je riječ o podizanju prepoznatljivosti i privlačnosti ovog prostora ona će se ostvariti zajedničkim promocijskim aktivnostima koje provodimo prema našim glavnim ciljnim tržištima.

 

Podijeli