Posljednjih nekoliko godina sve više turista u Europi odlučuje provesti svoj godišnji odmor na višednevnim riječnim krstarenjima na popularnim kruzerima. Ovaj trend nije zaobišao ni Hrvatsku, a na mapi popularnih destinacija našao se i Vukovar, koji je u kratkih 20 godina postao vodeći po broju pristajanja riječnih kruzera u Hrvatskoj.

Naime, otkako je prvi riječni kruzer uplovio u Vukovar 2002. godine, broj brodova i gostiju iz godine u godinu sve više raste. Prve godine, nakon što su izgrađena dva putnička pristaništa na Dunavu, u Vukovar su pristala dva kruzera sa 400 putnika. Godinu poslije, u Vukovar je došlo osam kruzera, a značajan razvoj zabilježen je 2004. godine kada je pristalo 57 kruzera u grad Vukovar.

Brodovi će pristajati do kraja godine

Najveći rast Vukovar bilježi od 2018. do 2019. godine, kada je u grad na Dunavu uplovilo dodatnih 120 kruzera s 53 posto više putnika. Vukovar, kao i druge turističke destinacije, pretrpio je veliki pad gostiju 2020. godine, kada je u luku uplovilo samo 14 kruzera, da bi već sljedeće godine u luku uplovilo 125 kruzera. Prošle godine je u Vukovar pristalo ukupno 305 kruzera i 29.607 putnika, a prema riječima Marine Sekulić, direktorice Turističke zajednice Grada Vukovara, ova godina bi trebala biti još bolja.

Foto: TZ Vukovar/Miroslav Šlafhauzer

 

“Ove godine u Vukovar bi do kraja godine trebao doći 341 putnički brod. Vjerujemo da će na kraju ta brojka biti i veća jer neki brodovi mijenjaju svoje programe ili je vodostaj takav da ne mogu pristati u neku drugu luku pa onda pristaju u Vukovaru s obzirom na to da je Dunav ovdje plovan cijele godine”, kaže Sekulić, dodajući kako sezona kruzera u Vukovaru u pravilu traje od sredine ožujka do kraja studenoga, ali će ove godine brodovi iznimno pristajati do kraja prosinca.

“U dogovorima smo s lokalnim agencijama koje organiziraju boravak i izlete turista na kopnu i planiramo ponuditi i sadržaje za turiste tijekom adventa”, dodaje.

Najviše gostiju iz SAD-a

Prema njezinim riječima, u Vukovar najviše gostiju dolazi iz SAD-a, a slijede ih gosti iz Njemačke, Velike Britanije, Francuske, Kanade, Švicarske, Australije, Norveške i Danske.

“Uglavnom su to pripadnici “baby boom” generacije, a u Vukovaru borave između dva i šest sati. Iako gosti s kruzera sve što im je potrebno za udoban odmor imaju na brodu, sve više istražuju Vukovar i njegove znamenitosti”.

Foto: TZ Vukovar/Darko Kešnjer

 

Prema njezinim riječima, gosti s kruzera za vrijeme boravka obilaze baroknu jezgru grada i odlaze do Gradskog muzeja Vukovar, gdje mogu uživati u koncertu i pjenušcu. Često odu i do zadruge Vrhunsko vukovarsko, koja okuplja male i velike proizvođače te obiteljska poljoprivredna gospodarstva s područja grada Vukovara i okolice, gdje se za njih organizira poseban program.

“Uglavnom su to nastupi tamburaških sastava, degustacija vina, suhomesnatih proizvoda, kao i mogućnost kupnje tih istih proizvoda.

Fakultativno postoji mogućnost odlaska na Vukovarski vodotoranj ili u posjet Muzeju vučedolske kulture. Posebno ističem Vukovarski nokturno, koji se odnosi na memorijalna mjesta u Vukovaru, a u sklopu kojeg turisti mogu posjetiti mjesto sjećanja – Vukovarsku bolnicu 1991., spomen dom na Ovčari, masovnu grobnicu Ovčara i mnoga druga mjesta u gradu koja govore o žrtvi Vukovara a objedinjena su kao turistički proizvod Vukovarski notkurno”, objašnjava.

Dunav plovan cijelu godinu

Grad Vukovar, kao vodeći po broju dolazaka riječnih kruzera, iz godine u godinu ima sve više koristi od ovog tipa turizma.

“Neka istraživanja su pokazala da se u jednoj destinaciji prosječno po brodu potroši 10 tisuća eura. Što se tiče potrošnje, gosti s kruzera u prosjeku potroše 11 eura na kopnu, što je pokazala analiza Instituta za turizam iz 2014. Pri tome ne smijemo zanemariti potrošnju posade, koja troši čak i duplo više – u prosjeku 24 eura po osobi. U to se ne ubrajaju izdaci za organizirani izlet ili razgled grada, s obzirom na to da su uglavnom uključeni u cijenu krstarenja”, kaže Sekulić i ističe kako se ne smije zaboraviti i dodatni prihod od naknade Lučkoj upravi za prihvat broda, usluga agenture, opskrba broda, angažman lokalnih vodiča i ponuda autohtonih sadržaja. Također, Grad Vukovar uprihoduje i od turističke pristojbe koja po brodu iznosi 200 eura.

Foto: Vlado Kos / Cropix

 

“Zbog svega toga, radimo sve kako bismo u budućnosti razvili Vukovar kao značajnu destinaciju riječnog turizma. Svemu tome pridonosi činjenica da je Dunav u Vukovaru plovan 365 dana u godini te pogodan za cjelogodišnju plovidbu riječnih krstaša, zbog čega je iznimno važno raditi na daljnjem unaprijeđivanju pristanišne infrastrukture”, smatra Sekulić, dodajući kako će se ova ulaganja višestruko isplatiti na dugi rok.

“Za očekivati je da se gosti s kruzera vrate u destinaciju kao stacionarni gosti gdje dolaze sa svojom obitelji i borave nekoliko dana. Sve to znači i više zaposlenih u sektoru turizma”. S obzirom na broj rasta noćenja i dolazaka, Vukovaru će trebati radne snage. U odnosu na 2021. godinu, u 2022. godini bilježi se 43,81% dolazaka turista više te 32,75% više noćenja. Ako se tome pridodaju i školske ekskurzije koje od travnja 2022. nakon pandemije ponovno dolaze u Vukovar, dolasci su povećani za 243,15%, a noćenja za 139,97%. U usporedbi s rekordnom 2019. godinom, 2022. godina bilježi i 5% više noćenja turista u Vukovaru.

Promocija destinacije

Sekulić se nedavno vratila iz Hamburga, gdje je turistička zajednica uz podršku Hrvatske turističke zajednice, a u suradnji s Vukovarsko-srijemskom i Osječko-baranjskom županijom predstavila Vukovar na najvećem sajmu kružnih putovanja Seatrade Europe, koji se svake druge godine u rujnu održava u Hamburgu.

Foto: Vlado Kos / Cropix

 

“Imali smo sajamski štand gdje smo promovirali našu destinaciju. S nama su u Hamburgu bili i naši partneri iz Lučke uprave Vukovar, koji su predstavili pristanišnu infrastrukturu, a u planu je i izgradnja novog i suvremenog lučkog pristaništa koji je prijavljen na Nacionalni plan oporavka i otpornosti (NPOO). Nakon završetka te investicije, gostima ćemo ponuditi još moderniju i suvremeniju uslugu”, objašnjava.

Na pitanje kakvi su im planovi za budućnost, Sekulić kaže da se u budućnosti želi povezati riječna krstarenja s boravkom u destinaciji koji bi uključivao aktivniji boravak turista.

“Želimo povezati kruzing s na primjer bicikliranjem po destinaciji ili kajakingom ili pak promatranjem ptica, što je sada vrlo aktualno. Nama je važno da radimo na poboljšanju imidža Vukovara kao destinacije riječnog turizma. Nadamo se uskoro obnoviti i sam hotel Dunav, koji se nalazi neposredno uz samo pristanište. Vjerujemo da će se njegovom obnovom promijeniti vizura grada i prvi dojam posjetitelja iz cijelog svijeta te da ćemo moći razmišljati o tome da u budućnosti postanemo home port luka, odnosno luka ukrcaja i iskrcaja. Gosti će se tada moći ukrcati i iskrcati u Vukovaru, što je naš konačan cilj”, zaključuje Sekulić.

Podijeli